AirBnB host ervaring: lekker verdienen of bittere thuiskomst?
Nooit gedacht dat toen ik mijn onderneming startte, ik een part-time verhuurder zou worden.
Toch bleek dit een slimme manier om het vliegwiel op gang te brengen.
In de beginfase van een onderneming is het hard werken.
Één van mijn focusgebieden, zoals jullie weten, is het schrijven van recensies van luxe restaurants en hotels.
Helaas is uitnodigingen ontvangen op dit moment nog niet realistisch.
Daarom bekostig ik mijn reizen en etentjes vanuit mijn persoonlijke financiën.
Uiteraard zijn er beperkingen aan mijn persoonlijke financiën. Gelukkig kwam mijn vriend Thijs, die van nature avontuurlijker is dan ik, met een briljant idee. Hij stelde voor om ons mooie huis in Rotterdam te verhuren via AirBnB. Met de opbrengst zouden we onze reizen en etentjes kunnen bekostigen. Ik zou mijn portfolio kunnen uitbreiden, en Thijs zou mee kunnen gaan op deze ‘workations’. Misschien hielden we er zelfs nog een zakcentje aan over,
Win-win-win!
De voorbereidingen
Zo gezegd, zo gedaan, Onze AirBnB-pilot ging van start.
Expres noemden we het een pilot, want dit grandiose idee had ook een paar duidelijke nadelen: het feit dat er een wildvreemde in ons huis komt. Iemand die wij niet kennen, in ons heiligdom van rust en reinheid, die god weet wat kan gaan doen.
Ons weekje naar IJsland bood de ideale kans om uit te proberen en goed in te voelen hoe deze ervaring zou zijn.
We maakten foto’s, vroegen ChatGPT ons te helpen met het schrijven van een advertentie en zetten ons huis online.
En ja hoor. Na enkele uren wilde er een meneer uit New York wel de vijf nachten in ons huis verblijven. Yes!
We namen de nodige maatregelen: een slot op de deur naar de kleedkamer, een waterdichte topper op het matras samen met en gloednieuw bedovertrek. De koelkast en badkamer werden geleegd, en onze persoonlijke spullen verhuisden we naar de kleedkamer.
Het vergde wat extra voorbereiding, maar het was te overzien en voor herhaling vatbaar.
Bittere pil bij thuiskomst
Tijdens onze vakantie viel het contact met onze New Yorkse vriend gelukkig mee. Af en toe een vraag, maar alles verliep vloeiend en vriendelijk.
Echter, toen we thuiskwamen wachtte ons een onaangename verrassing.
Door een miscommunicatie met de schoonmaker was ons huis niet tussendoor schoongemaakt.
Op het aanrecht stonden aangebroken koekjespakken en Thuisbezorgd tasjes, overal lagen kleine haartjes en we vonden zelfs een (ongebruikte!) condoom in mijn nachtkastje…
Niet echt een fijn gevoel om je een vreemde te voelen in je eigen huis,
We staken de handen uit de mouwen en begonnen met stofzuigen en dweilen. Iets waar je allerminst zin in hebt na thuiskomst, en pas na een paar dagen voelde ons huis weer van ons.
Echter gaan we deze ervaring wel opnieuw proberen, want een schoonmaak tussendoor had dit probleem opgelost. En de extra inkomsten zijn toch wel heel lekker.
Maar wel met de volgende maatregelen:
Er MOET een schoonmaak tussen. Mocht dat een keer niet lukken is dat geen ramp maar zorgt er wel voor dat we een unheimlich gevoel in ons eigen huis hebben voor een paar dagen.
Duidelijke huisregels: het kwam een keer voor dat er Thuisbezorgd werd besteld waarbij het verkeerde huisnummer was ingevuld. Extra groot op een A4tje printen en op tafel neerleggen dus!
We gaan onderzoeken of er een derde partij is die de verhuur en contact met de huurder uit handen wilt nemen. Dit zorgt voor een extra gevoel van rust dat we die partij kunnen inschakelen mocht er iets zijn met onze gast.
Meer weten over deze ervaring? Stuur me een bericht en ik beantwoord je vragen!