Japan 2023: de ultieme vader-dochter reis

In oktober was het zover: onze langverwachte reis samen met mijn vader naar Japan. Gezien de favoriete film van mijn vader “The Last Samuari” is, speelde het altijd al in ons hoofd om een keer samen die kant op te gaan. We zouden een week in Tokyo en een week in Kyoto verblijven, en vanuit deze steden dagtripjes doen.

Een paar tips:

• De stappenteller gaf een gemiddelde van ongeveer 17.000 stappen per dag aan, dus zorg dat je comfortabele schoenen meeneemt.

• Wij hadden een Japan Rail Pass waarmee we alle reizen deden. Bekijk goed of deze het waard is voor de reizen die jij wilt maken, want na de recente prijsverhoging is deze voor toeristen niet langer meer een goedkope manier om het land te zien. Probeer ook je accommodaties uit te zoeken op nabijheid van een treinstation.

• Je gaat veel cash krijgen, dus zorg dat je een grotere portemonnee of een aparte coin purse meeneemt.

• Als je allebei aparte kamers wilt, is een AirBnB je beste optie.

• Zorg dat je met nog wat ruimte over in je koffer naar Japan toe gaat, want het is een winkelparadijs. Mijn koffer was op de heenweg 12kg en op de terugweg 17kg…

Reisdag

We vlogen rechtstreeks met KLM naar Narita airport. De vlucht ging voorspoedig (grotendeels dankzij onze grote vriend: de Bose QuietComfort koptelefoon). We vertrokken vanaf Schiphol donderdag om 12:30 en kwamen vrijdag om 8:40 Japanse tijd aan.

Na aankomst op het vliegveld haalden we onze Japan Rail Pass op en pinden we wat Yen om cash op zak te hebben. Van tevoren had ik een eSim kaart op mijn telefoon gezet met Airalo, dus we hadden meteen internet (aanrader!). Daarna pakten we de Narita Express trein naar Tokyo (die gecovered is met de Japan Rail Pass). Tegen de tijd dat we in onze AirBnB in Shinjuku aankwamen was het middag en hadden we honger. Onze eerste maaltijd in Tokyo: Ichiran ramen!

Tokio

Dag 1: aankomst

• Aankomen op Narita airport: Japan Rail Pass ophalen en geld wisselen.

• Narita Express nemen naar Tokyo (1 uur)

• Inchecken bij de AirBnB in Shinjuku

• Ramen eten bij Ichiran. Meerdere locaties in de stad

Dag 2: Winkelen in Ginza

• Ontbijten bij Bills

• Ginza verkennen voor luxury shopping. Het was zaterdag, wat betekent dat ze de autoweg dicht gaat zodat voetgangers over de weg kunnen lopen! We bezochten o.a.:

• Itoya: een 12 verdiepingen hoog warenhuis enkel gewijd aan stationary!

• De Muji flagship store. Geweldig om hier te zijn als je Muji tof vindt. Er zit een supermarkt in dit gebouw en zelfs een Muji hotel!

• Ginza Six voor luxury brands

• Dover Street Market Ginza: eerder een kunst exhibitie dan een winkel. Hier verkopen ze de coolste merken en Rose Bakery op de bovenste verdieping is een oase van rust in het drukke winkelgedruis!

• Koffie drinken bij Blue Bottle Coffee

• De allerlekkerste Tonkatsu eten bij Imakatsu Ginza. Dit was zooo lekker! Zorg wel dat je vroeg komt, want er staat sowieso een rij.

Dag 3: Mt. Fuji

• De dag beginnen op het 5e station op de berg, broodjes eten in de vorm van Mt. Fuji

• Oshino Hakkai bezoeken, een dorp aan de voet van Mt. Fuji met heilige wateren. Hier kan je water drinken dat vanaf Mt. Fuji stroomt!

• Het uitzicht bewonderen vanaf de pagode in Arakurayama Sengen Park. Het kenmerkende uitzicht met de pagode en Mt. Fuji vind je op menig reisbrochure over Japan staan!

• IJsje eten en foto’s maken van Mt. Fuji rondom het prachtige meer bij Oishi park

• Avondeten in Shinjuku en foto’s maken van een 3D billboard met een kat, geweldig! Hier gaat mijn marketing hart sneller van kloppen. Alsof je in de film Blade Runner zit!

Dag 4: Harajuku & Shibuya

• De dag beginnen met een wandeling in de zon in Yoyogi Park. Zó fijn om even van de drukte te ontsnappen.

• Fluffy pancakes eten bij Micasadeco & Cafe Jingumae

• Winkelen in Aoyama. De gebouwen hier zijn werkelijk prachtig.

• Naar Shibuya Crossing om het Hachi standbeeld te zien en koffie te halen bij Starbucks om de mensenmassa te zien oversteken.

• Een tea experience bij Sakurai. Dit was één van de leukste ervaringen tijdens de vakantie. Op de elfde verdieping met prachtig uitzicht over Tokyo konden we genieten van echte Japanse thee gemaakt door een meester. Ik had de gyokura en papa had matcha. Wel van tevoren reserveren!

• Sushi eten vanaf de lopende band bij Kaishi Sushi Katsu Seibu

Dag 5: Akihabara en Omotesando

• Naar de gachapon hal - kleine balletjes met verrassing speelgoed er in - om souvenirs te halen

• Winkelen bij Mandarake Complex, een warenhuis van 8 verdiepingen compleet gewijd aan actiefiguren en ander verzamelaarsspeelgoed

• Nog meer speelgoed shoppen bij Kiddy Land in Harajuku - de allerleukste speelgoedwinkel waar ik ooit ben geweest. Als ik kon kocht ik de hele Sylvanian Families afdeling leeg!

• Nike sneakers kopen bij Dover Street Market Ginza

• Weer ramen eten bij Ichiran. Mijn vader kon dit wel elke dag eten!

Dag 6: Shibuya & Chiyoda

• Winkelen bij The Monocle Shop. Fantastische winkel en ik kocht een leuke print in de sale!

• Lunchen bij Cidernaut

• Nintendo Tokyo bezoeken - niets gekocht maar zo leuk om rond te neuzen!

• Het Imperial Palace bezoeken. Uiteindelijk konden we alleen maar de buitenste tuinen bewandelen omdat het paleis al gesloten was voor de dag… Maar een koffie drinken in de zon met uitzicht op de perfect gekapte bomen was al een belevenis.

• Teruggaan via Tokyo Station waar nog een complete ondergrondse foodhall zit. Én een hotel wat er heel leuk uit zag, genoteerd voor de volgende keer!

• Wagyu eten bij Shima. Dit was voor mij de leukste ervaring van de reis. Geweldige steak, vriendelijk personeel en de uiensoep droom ik nu nog van. We hadden echt een geweldig diner, en aan het einde van het diner ontmoetten we de chef-kok en zijn vrouw die ons nog een cheesecake in de handen drukten bij het verlaten. Zó bijzonder!

Kioto

Dag 7: Reizen naar Kyoto

• Uitchecken bij de AirBnB in Tokyo

• De bullet train naar Kyoto nemen vanaf Shinigawa station

• Inchecken bij de AirBnB in Kyoto

• Gyoza eten voor de lunch bij Motoi Gyoza.

• Koffie drinken bij het Ace Hotel in Kyoto. Een prachtig hotel met zo’n coole vibe, op het lijstje voor later!

• Souvenirs shoppen bij Beams

Dag 8: Fushimi Inari Taisha

• De heilige shrine van Fushimi Inari Taisha bezoeken. Zorg dat je comfortabele wandelschoenen draagt, want het is een aardige hike als je de top wilt bereiken.

• Nishiki markt voor de lunch. Hier shopte ik een koksmes van Aritsugu, een traditioneel Japanse messenmaker die als sinds de 16e eeuw opereert.

• Wandelen door Gion, de traditionele buurt waar nog geishahuizen zitten. Door de regen waren de straten leeg, waardoor we prachtige foto’s konden maken.

• Matcha latte drinken bij Café Kitsune

• Ramen voor avondeten

Dag 9: Nara

• Ontbijten bij Globe Mountain Coffee, onze favoriete plek van de vakantie om de dag te starten in Kyoto

• De trein pakken naar Nara om de herten te zien die daar los lopen. Je kan de deer crackers kopen bij mensen die deze op straat verkopen. Tip: houd de crackers in je tas en pak er steeds eentje om te laten zien, want de herten kunnen vrij agressief zijn. De deer crackers is letterlijk als crack voor deze dieren!

• De boeddhistische tempel Todaji bezoeken

• Lunchen bij McDonalds… I can’t help myself!

• Kura sushi voor het avondeten. Dit was mijn favoriete plek van de vakantie om sushi te eten - en geloof me, ik heb uitvoerig veldonderzoek gedaan!

Dag 10: Osaka

• De trein pakken naar Osaka. Vanaf Kyoto ben je hier binnen een uurtje, dus super om een dagtripje te doen.

• Takoyaki eten op de beroemde Botomburi straat vol met eetkraampjes

• Wandelen naar Osaka castle. Heerlijk om hier in de ondergaande zon te wandelen en te genieten van de kasteeltuinen.

• Ichiran voor het avondeten… what else!

Dag 11: Arashiyama

• De dag beginnen met een wandeling in het bamboebos

• Een matcha latte drinken en een Cremia ijsje eten in de zon langs de rivier

• De zen tuinen van de Tenryu-ji tempel bezoeken

• Koffie drinken bij Blue Bottle Coffee

• Japanse curry eten in de Teramachi, de gigantische overdekte winkelstraat van Kyoto

Tokio

Dag 12: Terug reizen naar Tokyo

• De bullet train pakken van Kyoto terug naar Tokyo

• Inchecken in de laatste AirBnB

• Udon eten voor de lunch

• Last-minute souvenirs winkelen in Ginza

• Makkelijk dinertje van de 7-Eleven opeten in de AirBnB. Een rustiger dagje, maar die mogen er ook tussen zitten!

Dag 13: Laatste dag in Tokyo

• Gumtree Coffee Company voor zelfgebakken banenbrood en een lekkere cappuccino om de dag te beginnen

• Ueno Park om doorheen te wandelen en te eten van de markt. We namen hier een okonomiyaki en een beef skewer, zó lekker!

• Nog één laatste keer naar Shibuya om de drukte te beleven

• Nog één laatste keer sushi eten, dit keer bij Uobei Sushi.

• Terug naar de AirBnB om onze koffers te pakken en de wekker vroeg te zetten om ‘s morgens vroeg naar de luchthaven te gaan.

Het was z’n bijzondere reis en ik ben dankbaar dat ik deze weken met mijn vader heb mogen doorbrengen. Tot de volgende keer, Japan!