Sri Lanka 2024 deel 2: Kandy, Ella, Yala

In de groene heuvels van de stad Kandy komen we aan bij Le Leopard d’Argent, onze B&B: een oase van planten en bloemen in de jungle, ver verwijderd van de drukke stad. Onder leiding van de Franse eigenaar die ook nog eens waanzinnig kan koken, werden we getrakteerd op een fantastisch diner. Onverwacht om Frans te eten in Sri Lanka, maar we genoten volop.

In Kandy gingen we winkelen. Op de verlanglijst stond wierook, kruiden zoals vanille en kaneel, thee en mooie stoffen. Nishan liet ons een Ayurvedishe kruidenapotheek zien waar we goed slagen. Daarna vonden we een thee winkel voordat we neerploften voor een welverdiende cafeïne hit.

Verder bereikten we het vierjarig jubileum van onze relatie. Om dat te vieren gingen we - je raad het al - weer uit eten! Dit keer koos Thijs Theva uit, een idyllische plek in de bergen die die het perfecte decor vormde van ons diner.

Het hoogtepunt in Kandy was het bezoek aan de beeldschone en perfect onderhouden Royal Botanical Gardens. De weelderige planten- en bloementuin leek recht uit een Bollywood filmset te zijn gekomen. Tot slot genoten we ‘s avonds van een drankje in de zonsondergang op het balkon van the Royal Bar.

Voor de rest wist Kandy ons niet heel erg te boeien. Het is vooral een typische Zuid-Oost Aziatische stad: luik, druk en chaotisch. We zijn blij als we op de trein mogen stappen, weer terug de natuur in.

De treinreis van Kandy naar Ella duurde zo’n 6 uur, maar staat bekend als één van de mooiste ter wereld. Gezien de lange zit hadden we van tevoren eerste klas tickets geboekt, met een geairconditionde wagon en gereserveerde zitplekken.

De reis bracht ons door geheuvelde landschappen en uitgestrekte theeplantages, langs valleien, jungles en watervallen. Uniek is dat de deuren van de trein open zijn, dus je kan er buiten hangen. In het begin toch wel een spannende ervaring. Ondanks dat de uitzichten adembenemend zijn, vonden we de duur van de reis toch iets te lang en zouden we volgende keer pas vanaf Nanu Oya opstappen.

In Ella namen we even afscheid van Nishan en huurden we een scooter om langs alle bezienswaardigheden te touren. We bezochten de iconische Nine Arches Bridge en klommen naar Little Adams Peak, waar we geconfronteerd werden met de schrijnende kloof tussen arm en rijk.

Terwijl op de achtergrond de muziek van de Ravana Pool Club dreunde, waar het vooral zien en gezien worden met hele grote champagneflessen is, stak een oude vrouw haar hand naar me uit. We gaven haar 100 roepie en we werden beloond met een brede glimlach. Haar gezicht lichtte werkelijk waar op, ze straalde. Ik barstte in tranen uit. Ik voelde me op dat moment zo ontzettend verbonden met haar. Een schril contrast met de mensen die even verderop 3000 roepia betaalden om met een plastic bloemenkrans op hun hoofd al schommelend gefotografeerd te worden. Voor beide is een plek… maar ik koos op dat moment voor de verbinding.

Na de klim naar Little Adam’s Peak ploffen we neer bij het café van 98 Acres voor een koud pilsje en een appel cider in de zon, met prachtig uitzicht op Ella Rock. Ik voel me dankbaar en gelukkig.

In Ella bezochten we ook een theeplantage. We besloten de grote theefabrieken te skippen en kozen voor een kleinere, organische teler genaamd Ella Organic Tea Garden. De trotse eigenaar leidde ons rond in zijn tuin die naast thee ook vol stond met allerlei kruiden en fruitbomen. Na de rondleiding liet hij ons de stappen van verwerking zien tot het geliefde Sri Lankaanse exportproduct dat we kennen: groen, zwart en witte thee. Een aanrader!

Vanuit Ella vertrokken we naar nationaal park Yala, waar we sliepen in de luxe safaritenten van Mahoora. We kozen voor twee keer een ochtendsafari, dus dat betekende om 5:30 vertrekken. Helaas hadden we geen geluk met het spotten van een luipaard. Wel zagen we zo’n beetje elk ander dier: olifanten, krokodillen, leguanen en enorm veel vogelsoorten. Het ontbijt met uitzicht op het waterreservoir en met uitzicht op zee was onvergetelijk.

Het diner op het kamp was een bijzondere ervaring. Rondom een groot kampvuur werden tafels gedekt. We genoten van een 5-gangen diner direct onder de heldere sterrenhemel. Het eten kwam verse van de barbecue. Één van de meest romantische diners die ik ooit heb meegemaakt. Wat een luxe!

Voor de laatste week van onze trip ruilen we de jungle en safaritenten in voor de palmbomen en stranden van de zuidkust: Mirissa en Galle.