Sri Lanka 2024 deel 1: Negombo, Anuradhapura, Sigiriya

Van de zogenaamde “babymoon” - de laatste vakantie met z’n tweetjes voordat er een gezinsuitbreiding aan komt - hebben wij onze eigen versie gemaakt.

Dit jaar wilden we op “puppymoon”, met oog op de aankomende viervoeter die we in ons leven willen verwelkomen.

Nog één keer echt ver weg naar een bestemming die al lang op onze bucket list stond.

Na tal van enthousiaste verhalen te hebben gehoord, werd het Sri Lanka.

De vlucht met Ethihad Airways ging voorspoedig. Eerst vanuit Amsterdam naar Abu Dhabi voor een tussenstop van drie uur.

Dankzij onze creditcard hadden we toegang tot de Pearl lounge. Hier konden we onze honger stillen met een aardig buffet en zelfs even douchen. Opgefrist stapten we weer in voor het laatste stuk naar Colombo, de hoofdstad van Sri Lanka.

Deze vakantie hadden we een privéchauffeur in de arm genomen, genaamd Nishan. Voor ons beiden een nieuwe ervaring. Bij het uitstappen liepen we tegen een muur van tropische warmte en vochtigheid aan. Met een brede lach wachtte Nishan ons op en konden we dankbaar in zijn geairconditionde auto stappen.

Onze eerste nacht sliepen we in Negombo, een stad op zo’n 30 minuten rijden vanaf het vliegveld. Een kort verblijf om te douchen en te slapen, gezien we zo snel mogelijk het land verder in wilden trekken.

Na 12 uur ononderbroken slaap maakten we aan het ontbijt kennis met de smaken van Sri Lanka: smaakvolle en kruidige dhal curry, boterzachte kokos roti, zoete papaya en verse sappen van tropische vruchten. Iedere maaltijd voelde als traktatie.

We vertrokken naar Anuradhapura, de historische hoofdstad van Sri Lanka. Spierwitte Stupas doemden op uit de dichte jungle landschappen en grasvlaktes. Hier ontdekten we eeuwenoude ruïnes en imposante Buddha beelden die opdoemden uit de wijdse landschappen.

Samen met een gids hopten we van tempel naar tempel. We genoten van de geur van wierook en bloemenoffers. Maar, helaas ook hete voetzolen, want schoenen zijn hier verboden. Tijdens het middaguur hadden we spijt dat we geen sokken hadden meegenomen: de bloedhete zon lieten de granieten stenen aanvoelen als vuurkolen!

Ook bezochten we de heilige berg genaamd Mihintale. Op deze indrukwekkende plek is boeddhisme in Sri Lanka ontstaan. Het was magisch om hier blootvoets van stuhpa naar buddhabeeld te lopen. Na een klim van zo’n 15 minuten op een uit rots gehouwen trap, werden we beloond met een beeldschoon uitzicht over het land.

Aangekomen in Sigiriya stopten we eerst bij de Ayurvedische spa genaamd Athreya, want de jetlag speelde parten op ons lichaam. Athreya is gelegen in een jungle waarvan de spa naadloos als onderdeel voelt. Rondom een heldere vijver met waterlelies stonden verschillende gebouwen met rieten daken waar in de open lucht de behandelingen plaatsvonden. In het midden speelde een man rustgevende melodieën op een houten fluit.

Deze bijzondere plek stond in schril contrast met enige andere spa waar ik ooit ben geweest. We genoten van massages met Ayurvedische kruiden en oliën. Ook lieten we reflexologie doen, een traktatie voor onze uitgeputte voetzolen. Tot slot een stoombad op een vloer van currybladeren. Als herboren stapten we weer bij Nishan in de auto.

De volgende dag in Sigiriya stonden we heel vroeg op, want er stond safari op de planning. Hobbelend en bonkend door de jeep zien we prachtige grasvlaktes, riviertjes en imposante bomen. Plotseling stonden we oog in oog met een kudde olifanten. Wat een geluk! De jeep ging uit en het enige wat je kon horen waren de brekende takken en de wapperende oren van deze grote vriendelijke reuzen. Magisch!

Vastberaden om de smaken van Sri Lanka thuis te kunnen repliceren, namen we een kookles bij Sanjee en zijn vrouw Suzie. Hier leerden we verschillende curries, kokosnoot sambal en papadum te bereiden. Door de rustgevende uitleg van Sanjee, de geuren van de kruiden en texturen van de verse groenten voelde het als een deditatieve ervaring, volledig in het moment. En dat terwijl ik thuis totaal geen keukenprinses ben!

Op de laatste namiddag in Sigirya beklommen we de Lion Rock. Deze rots heeft zijn naam te danken aan de koning die hier in de 5e eeuw zijn paleis liet bouwen in de vorm van een gigantische leeuw. De klim was intensiever dan Mihintale, zo’n 45 minuten omhoog en de treden waren hoger. Bovenop kleurde de ondergaande zon het landschap van Sri Lanka in een beeldschoon palet van groen, blauw en oranje. Bezweet maar voldaan dalen we weer van de berg af.

De tweede helft van de reis zullen we doorbrengen in de stad Kandy, van waar we de trein nemen naar Ella en vervolgens van een safari zullen genieten in het nationale park Yala.